Je tedy nutné, aby strany hospodařily transparentně, a znemožnily tak černé financování jejich činnosti a volebních kampaní.
A proto chci na půdě Senátu prosadit zákon o financování politických stran, který zavede:
- transparentní účty na veškeré účetnictví
- veškeré finanční transakce nad 20 000 Kč pouze bezhotovostně
- samostatný transparentní účet pro veškeré příjmy a výdaje spojené s předvolební kampaní a zveřejnění samostatného vyúčtování výdajů na kampaň
- vykazování všech nepeněžních darů ve výroční finanční zprávě s uvedením obvyklé ceny
- výroční a finanční zprávy v elektronické podobě k dispozici online
- auditování stranických firem podle pravidel, která dopadají na politické strany
- povinné označení veškeré předvolební inzerce logem/jménem zadavatele
- rotace auditorů (maximálně 5 let po sobě)
- nezávislý kontrolní mechanismus, který bude aktivně prověřovat hospodaření stran a kampaní (a to i na základě informací z médií či podnětů občanů).
V jaké jsme fázi:
Zákon je nyní v Poslanecké sněmovně, a tedy pečlivě sleduji legislativní proces. Jakmile přijde do Senátu, budu zvažovat pozměňovací návrhy. Zároveň jsem v Senátu předložil novelu zakazující velkoplošnou politickou reklamu nad 8 m² během předvolebních kampaní. Podle dostupných údajů bylo jen v roce 2013 během kampaně do Poslanecké sněmovny utraceno přes šedesát milionů korun pouze za venkovní reklamu. Přitom billboardy mají prakticky nulou výpovědní hodnotu pro voliče. Jsem přesvědčen o tom, že se tím podaří politiky a političky zas o něco více přiblížit k lidem, protože se už nebudou moci spolehnout jen na masivní a předražené billboardové kampaně.
1 komentář